GOZDNA PEDAGOGIKA-POUK V NARAVI
Gozd oblikuje vrednote, ki se ne odražajo samo v pozitivnem odnosu do narave in okolja, ampak tudi v ustreznem doživljanju samega sebe in življenja. Mag. Natalija Györek iz Inštituta za gozdno pedagogiko, nam je v zanimivem intervjuju predstavila tovrstne metode dela ter pozitivni vpliv na vzgojo in učenje otrok.
Ga. Natalija, kaj je gozdna pedagogika in komu je namenjena?
Zgodba gozdne pedagogike se je v Sloveniji začela bolj intenzivno razvijati pred približno 6 leti. S prvimi evropskimi projekti, v katere so se kot partnerji vključevale posamezne občine in posamezne izobraževalne ustanove, so v Slovenijo prišle izkušnje iz drugih evropskih držav (npr. Avstrije, Nemčije, Velike Britanije, Norveške), ki so nam odstrle poznan, a že skoraj popolnoma pozabljen pogled na otroštvo in vzgojo otrok. Ob tem so nam bili predstavljeni tudi mnogoteri pozitivni učinki tovrstnega preživljanja časa na otroke, ki so se razvijali bistveno boljše od svojih vrstnikov v našem družbenem okolju. Ta pozitiven vpliv na razvoj se je kasneje pokazal tudi pri naših vrtcih in šolah, ki redno izvajajo pouk v naravi. Trenutno nas ne zanima samo pouk izven učilnic, ampak tudi razvoj aktivnih metod pouka v gozdu in vpliv narave na otroke, oziroma njihov razvoj. Sodobni čas in dosedanje izkušnje nas vse, ki opazujemo razvoj otrok, spet vodijo nazaj v naravo, v bližnji gozd, ki ga v Sloveniji zares ne manjka. Gozd je naša velika prednost pred ostalimi evropskimi državami, ki pa se je mogoče še premalo zavedamo. Je prostor, kjer delamo v sozvočju z naravo gozda in naravo otrok. Vse bolj spoznavamo, da gozdna pedagogika v sebi skriva nekaj več – našim otrokom ne omogoča samo doživljanja narave, ampak tudi pozitivno doživljanje samih sebe in svojih prijateljev.
Kakšni so učinki tovrstnega učenja?
Poučevanje v naravnih okoljih v neposredni bližini vrtcev in šol je več kot primerno za celostni razvoj otrok, šol in vrtcev ter celotne lokalne skupnosti. Gozdne učilnice in poučevanja na prostem nam namreč nudijo dovolj prostora za akademska znanja, razvoj socialnih veščin, izkušnje, sodelovanje in osebno predanost delu, radovednost, domišljijo in spontane individualne iniciative.
Se Vam zdi, da v današnjem času družine preživljajo dovolj časa v naravi?
V bistvu starši, sploh mlajše generacije nekako ne poznajo prednosti preživljanja časa v naravnih okoljih. Vsi se ukvarjamo s prehrano otrok, imamo pa čedalje več dokazov, da je igra in gibanje v naravnih okoljih prav tako ključnega pomena za zdravje in predvsem razvoj naših malčkov.
Se vam zdi, da se otroci lažje učijo novih stvari v učilnici ali v naravi?
Vse je odvisno od metod, ki jih uporablja pedagoški strokovni delavec. Najbolj pogosto je še vedno učenje o naravi, kjer gremo ven, naredimo neko aktivnost in se vrnemo noter. Tudi prenos enakih aktivnosti v zunanjo učilnico, pri katerem ne spreminjate metodologije, strukture časa, ne prilagodite virov, nima na otroke posebnega učinka, zato promoviramo tako imenovano učenje z naravo, kjer naravo poskušamo vgraditi v vsakodnevno učenje in življenje otrok, staršev, skupnosti. S takim učenjem vplivate pozitivno na razvoj otrok, povežete učenje z razvojem socialnih veščin, z zavedanjem, da je narava vrednota in nekaj kar lahko postane del otroka, tudi, ko bo odrasel. Tu se zgodba gozdne pedagogike začne.
Katere igre v naravi priporočate otrokom?
Gozdna pedagogika daje prednost pred usmerjenimi in vodenimi aktivnostmi otrokovi radovednosti, čudenju in spontanemu raziskovanju. Otroci se v gozdu radi igrajo in si hitro najdejo zaposlitev, brez odvečnih razlag in usmeritev. Vedno rečem, da otroci morajo iz gozda prinesti polno glavo in žepe. Cilj v gozdu ni samo narejena naloga, oz. rezultat h kateremu otroka usmerjamo z navodili, protokolom, vsaki situaciji poskušamo dodati poučno vlogo in pri tem sledimo otrokom, njihovim interesom. Pomembno je tudi, da se otroci učijo, na lastnih izkušnjah, napakah in uspehih. Tudi za naše najstnike, je gozd obljubljena dežela, v kateri res lahko odraščajo s potrditvijo, da nekaj zmorejo.
Koliko vrtcev v Sloveniji že izvaja tovrstno učenje (gozdno pedagogiko) in kje lahko starši najdejo več informacij o vas in vaših programih?
Mreža gozdnih vrtcev in šol Slovenije je bila ustanovljena leta 2012, z namenom sistematičnega uvajanja gozdne pedagogike v slovenske vrtce in šole. Slovenija postaja s številnimi posamezniki in vzgojnimi organizacijami, ki sledijo ideji gozdnih vrtcev in šol, primer dobre prakse tudi v širšem evropskem prostoru. Prvo leto je bilo v Mrežo vključenih 6 vrtcev in osnovnih šol, danes je aktivno vključenih 83 vrtcev in 39 šol, med njimi tudi dve srednji šoli in dve osnovni šoli za otroke s posebnimi potrebami. Poimenovali smo jih gozdni vrtci in gozdne šole. Starši, ki želijo otroka vpisati v vrtce, ki implementirajo gozdno pedagogiko, jih lahko poiščejo na spletni strani (http://gozdna-pedagogika.si/gozdni-vrtci/), verjetno se pa najde tudi kakšen vrtec ali šola, ki dejavnosti prav tako izvaja, vendar ni vključen v mrežo.
Ga. Nataliji se lepo zahvaljujemo za odgovore, mi bomo prav gotovo njihovo delo spremljali tudi v prihodnje.
Ekipa Družinskih izletov pa vsem staršem polaga na srce misel, da največ, kar lahko starši podarite otroku, je čas, ki ga skupaj preživite v naravi. Izkoristite skupne trenutke in pojdite k bližnjemu potoku, v gozd ali na travnik.